ügyfélszolgálati munkatárs

Közérdekű bejelentések, panaszok bejelentésének eljárásrendje

 

Közérdekű bejelentések, panaszok bejelentésének eljárásrendje: 

A hivatásos katasztrófavédelmi szervezet – a főigazgatóság és a fővárosi/vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóságok, a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ és a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ  – a közérdekű bejelentéseket, panaszokat a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény alapján intézi.

 

TÁJÉKOZTATÓ

a Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság feladat, és hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentések, panaszok intézéséről

 

1. Mi szabályozza a közérdekű bejelentések, panaszok intézésének eljárását?

A Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Csongrád-Csanád VMKI) az állampolgárok közérdekű bejelentéseit, illetve panaszait a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) alapján intézi.

 

2. Mi a közérdekű bejelentés? Mi a panasz?

A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (3) bekezdés). 

A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, közigazgatási - eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (2) bekezdés).

 

3. Ki nyújthat be közérdekű bejelentést, panaszt?

Bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez. 

Eljárásra jogosult szerv: amely jogszabály alapján illetékességgel és hatáskörrel rendelkezik a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálására.

Kérjük, hogy a lakó-, vagy munkahelyi környezetében vélt/tapasztalt, a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatáskörébe tartozó szabálytalanságot a Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek elérhetőségein szíveskedjen bejelenteni.

A Csongrád-Csanád VMKI, valamint az alárendeltségébe tartozó kirendeltségek elérhetőségeit – melyek útján a bejelentések megtehetők – ezen a linken találja. 

 A Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek, illetékességéről, feladat és hatásköréről az alábbi honlapon tájékozódhat: www.csongrad.katasztrofavedelem.hu

A Csongrád-Csanád VMKI, mint eljárásra jogosult szerv felelős a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálásáért, a közérdekű bejelentővel, panaszossal való kapcsolattartásért.

A Csongrád-Csanád VMKI kivizsgálja:

  • A vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóság alárendeltségébe tartozó kirendeltségek eljárásával összefüggő panaszt, ha az egyéni érdek vagy jogsérelem orvoslása nem tartozik bírósági vagy közigazgatási eljárás hatálya alá.
  • Szervezeti integritást sértő eseménnyel/magatartással kapcsolatos bejelentést.
  • Korrupció gyanúja miatt tett bejelentést.
  • A Csongrád-Csanád VMKI állományába tartozó munkatárs elleni panaszt.

 

4. Mikor nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat a katasztrófavédelemhez?

Abban az esetben, ha jogszabály az adott tárgyköri kérdés kivizsgálását a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatáskörébe, vagy feladatkörébe utalta.

Ha nincs hatáskörünk a közérdekű bejelentés vagy panasz kivizsgálására, akkor a közérdekű bejelentést, panaszt áttesszük – a bejelentő, panaszos írásbeli hozzájárulása esetén - az eljárásra jogosult szervhez, amelyről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk. 

Az áttett ügyek esetében a kivizsgálás, valamint a közérdekű bejelentő, panaszos tájékoztatását az áttétel címzettje végzi.

Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT

 

5. Hogyan nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat?

A Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek elérhetőségeit – melyek útján a közérdekű bejelentés, panasz benyújtható  – ezen a linken találja. 

A közérdekű bejelentés, panasz benyújtható az alábbi módon: 

-Személyesen

-Telefon

A szóban (telefon, személyes megjelenés) előadott közérdekű bejelentésről, panaszról ADATLAPOT veszünk fel. 

Letölthető dokumentum: ADATLAP

Közérdekű bejelentés esetén az ADATLAP-ról – a megtett intézkedések és minősített adat kivételével – másodpéldányt készítünk, amely személyesen, ügyfélfogadási időben vehető át.

-e-mail útján

-postai úton

-E-papíron, ügyfélkapun keresztül (https://epapir.gov.hu/)

-Hivatali Kapun (Csongrád-Csanád VMKI KRID azonosítója: 109255138)

 

Írásban benyújtott közérdekű bejelentés, panasz esetén, kérjük, hogy adja meg 

  • nevét,
  • elérhetőségét (azonosíthatóság),
  • a vélt szabálytalanság rövid leírását,
  • a szabálytalanság helyét, címét, idejét.

Az azonosíthatatlan személy által tett közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálását a Csongrád-Csanád VMKI mellőzi.

 

6. Ha nem a katasztrófavédelem jogosult eljárni az ügyemben, mi történik a közérdekű bejelentésemmel, panaszommal?

Abban az esetben, ha nem a Csongrád-Csanád VMKI, vagy az alárendeltségébe tartozó kirendeltségek az eljárásra jogosult szerv (nincs hatásköre, illetékessége a vizsgálatra), a panaszt vagy a közérdekű bejelentést 8 napon belül áttesszük az eljárásra jogosult szervhez vagy a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk az eljárásra jogosult szervekről, elérhetőségükről. Az áttételről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk.

Ha a Panasz tv. alapján a személyes adatok továbbításához hozzájárulás szükséges, azt megteheti a HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT kitöltésével és az pfbatenq.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh  címre való megküldésével.

Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT

 

7. Meddig nyújthatom be a panaszomat?

A panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónapon belül nyújthatja be panaszát. Ha a hat hónap már letelt, panasza kivizsgálása mellőzhető.

A Csongrád-Csanád VMKI elutasítja panasza érdemi kivizsgálását, ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.

 

8. Lehetséges, hogy mellőzik a közérdekű bejelentésem, panaszom kivizsgálását?

A Csongrád-Csanád VMKI mellőzheti a kivizsgálást:

  • a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés esetében.
  • ha a panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap már eltelt.

A Csongrád-Csanád VMKI mellőzi a kivizsgálást:

  • ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.
  • ha azonosíthatatlan személy tette a közérdekű bejelentést, panaszt.

 

9. Ki vizsgálja ki a közérdekű bejelentésemet, panaszomat?

A Csongrád-Csanád VMKI hivatala/ügyfélszolgálata végzi a közérdekű bejelentések, panaszok fogadását, a kapcsolódó ügyintézés koordinációját, a beadványozóval való kapcsolattartást. 

A beadványok kivizsgálását az illetékes szerv, szakmai szervezeti elem végzi.

 

10. Mennyi idő alatt vizsgálják ki? Lehet határidőt hosszabbítani?

A Csongrád-Csanád VMKI hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentést, panaszt 30 nap alatt kell kivizsgálni. A kivizsgálási határidő meghosszabbítható, erről a közérdekű bejelentőt, panaszost – az elintézés várható időpontjának és az eljárás meghosszabbodásának indokaival együtt – tájékoztatjuk.

 

11. Kapok tájékoztatást a kivizsgálás eredményéről?

A vizsgálat befejezésekor, a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről, az indokok megjelölésével írásban tájékoztatjuk a közérdekű bejelentőt, a panaszost. 

Nem foglaljuk írásba a tájékoztatást, amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban, telefonon tájékoztattuk, aki a tájékoztatást tudomásul vette.

 

12. Ha magasabb szintre írok, akkor hamarabb kivizsgálják a bejelentésemet?

A közérdekű bejelentést, panaszt a magasabb szintű szerv minden esetben az eljárásra jogosult szervnek küldi meg kivizsgálásra. Eljárásra jogosult szerv, az a szerv, amelynek illetékességi területén tapasztalták a szabálytalanságot és jogszabály a kivizsgálásra hatáskörrel ruházta fel.

 

13. Mi történik, ha a kivizsgálás megállapította, hogy megalapozott a közérdekű bejelentésem, panaszom?

Ha a közérdekű bejelentés, a panasz alaposnak bizonyult (megalapozott) gondoskodunk:

  • a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
  • a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
  • az okozott sérelem orvoslásáról és
  • indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.

 

14. Hová lehet fellebbezni, ha nem értek egyet a kivizsgálás eredményével?

A Panasz tv. alapján folytatott eljárásban nincs lehetőség fellebbezésre.

A Csongrád-Csanád VMKI felügyeleti szerve: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

Az ügyfélszolgálati feladatokat az Ügyfélszolgálati Iroda látja el.

Ügyfélszolgálat elérhetőségei:

Telefonszám: (+36)-1/469-4347, (+36)-20/820-0089

E-mail cím: bxs.htlsryfmbytnyng@xngnfmgebsnirqryrz.tbi.uh

Postai cím: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
                  1903 Budapest, Pf.: 314

Személyes ügyfélfogadás helye, ideje: BM OKF Ügyfélszolgálati Iroda (cím: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43.), Kedden: 8-12 óra között a 446. irodában.

 

Alapvető Jogok Biztosának Hivatala

levélcím: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala

1387 Budapest Pf. 40.

telefon: (06-1-) 475-7100

fax: (06-1-) 269-1615

Helye: Budapest V. ker. Nádor utca 22.

 

15. Érhet-e hátrány a közérdekű bejelentésem, panaszom miatt?

  1. A közérdekű bejelentőt, illetve panaszost – a 3. pontban foglaltak kivételével – nem érheti hátrány a közérdekű bejelentés, illetve panasz megtétele miatt.
  2. A közérdekű bejelentő vagy a panaszos személyes adatai a 3-4. pontokban felsoroltakon kívül, egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.
  3. A közérdekű bejelentést, illetve panaszt tevő személyes adatai csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT
  4. Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követett el, másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak. A bejelentő adatait egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozzuk nyilvánosságra.

További információ: Adatkezelési Tájékoztató