Közérdekű bejelentések, panaszok bejelentésének eljárásrendje
Közérdekű bejelentések, panaszok bejelentésének eljárásrendje:
A hivatásos katasztrófavédelmi szervezet – a főigazgatóság és a fővárosi/vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóságok, a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ és a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ – a közérdekű bejelentéseket, panaszokat a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény alapján intézi.
TÁJÉKOZTATÓ
a Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság feladat, és hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentések, panaszok intézéséről
1. Mi szabályozza a közérdekű bejelentések, panaszok intézésének eljárását?
A Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság (a továbbiakban: Csongrád-Csanád VMKI) az állampolgárok közérdekű bejelentéseit, illetve panaszait a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (a továbbiakban: Panasz tv.) alapján intézi.
2. Mi a közérdekű bejelentés? Mi a panasz?
A közérdekű bejelentés olyan körülményre hívja fel a figyelmet, amelynek orvoslása vagy megszüntetése a közösség vagy az egész társadalom érdekét szolgálja. A közérdekű bejelentés javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (3) bekezdés).
A panasz olyan kérelem, amely egyéni jog- vagy érdeksérelem megszüntetésére irányul, és elintézése nem tartozik más - így különösen bírósági, közigazgatási - eljárás hatálya alá. A panasz javaslatot is tartalmazhat. (Panasz tv. 1. § (2) bekezdés).
3. Ki nyújthat be közérdekű bejelentést, panaszt?
Bejelentéssel bárki fordulhat a panasszal vagy a közérdekű bejelentéssel összefüggő tárgykörben eljárásra jogosult szervhez.
Eljárásra jogosult szerv: amely jogszabály alapján illetékességgel és hatáskörrel rendelkezik a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálására.
Kérjük, hogy a lakó-, vagy munkahelyi környezetében vélt/tapasztalt, a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatáskörébe tartozó szabálytalanságot a Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek elérhetőségein szíveskedjen bejelenteni.
A Csongrád-Csanád VMKI, valamint az alárendeltségébe tartozó kirendeltségek elérhetőségeit – melyek útján a bejelentések megtehetők – ezen a linken találja.
A Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek, illetékességéről, feladat és hatásköréről az alábbi honlapon tájékozódhat: www.csongrad.katasztrofavedelem.hu
A Csongrád-Csanád VMKI, mint eljárásra jogosult szerv felelős a közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálásáért, a közérdekű bejelentővel, panaszossal való kapcsolattartásért.
A Csongrád-Csanád VMKI kivizsgálja:
- A vármegyei katasztrófavédelmi igazgatóság alárendeltségébe tartozó kirendeltségek eljárásával összefüggő panaszt, ha az egyéni érdek vagy jogsérelem orvoslása nem tartozik bírósági vagy közigazgatási eljárás hatálya alá.
- Szervezeti integritást sértő eseménnyel/magatartással kapcsolatos bejelentést.
- Korrupció gyanúja miatt tett bejelentést.
- A Csongrád-Csanád VMKI állományába tartozó munkatárs elleni panaszt.
4. Mikor nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat a katasztrófavédelemhez?
Abban az esetben, ha jogszabály az adott tárgyköri kérdés kivizsgálását a hivatásos katasztrófavédelmi szervezet hatáskörébe, vagy feladatkörébe utalta.
Ha nincs hatáskörünk a közérdekű bejelentés vagy panasz kivizsgálására, akkor a közérdekű bejelentést, panaszt áttesszük – a bejelentő, panaszos írásbeli hozzájárulása esetén - az eljárásra jogosult szervhez, amelyről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk.
Az áttett ügyek esetében a kivizsgálás, valamint a közérdekű bejelentő, panaszos tájékoztatását az áttétel címzettje végzi.
Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT
5. Hogyan nyújthatom be közérdekű bejelentésemet, panaszomat?
A Csongrád-Csanád VMKI, valamint a kirendeltségek elérhetőségeit – melyek útján a közérdekű bejelentés, panasz benyújtható – ezen a linken találja.
A közérdekű bejelentés, panasz benyújtható az alábbi módon:
-Személyesen
-Telefon
A szóban (telefon, személyes megjelenés) előadott közérdekű bejelentésről, panaszról ADATLAPOT veszünk fel.
Letölthető dokumentum: ADATLAP
Közérdekű bejelentés esetén az ADATLAP-ról – a megtett intézkedések és minősített adat kivételével – másodpéldányt készítünk, amely személyesen, ügyfélfogadási időben vehető át.
-e-mail útján
-postai úton
-E-papíron, ügyfélkapun keresztül (https://epapir.gov.hu/)
-Hivatali Kapun (Csongrád-Csanád VMKI KRID azonosítója: 109255138)
Írásban benyújtott közérdekű bejelentés, panasz esetén, kérjük, hogy adja meg
- nevét,
- elérhetőségét (azonosíthatóság),
- a vélt szabálytalanság rövid leírását,
- a szabálytalanság helyét, címét, idejét.
Az azonosíthatatlan személy által tett közérdekű bejelentés, panasz kivizsgálását a Csongrád-Csanád VMKI mellőzi.
6. Ha nem a katasztrófavédelem jogosult eljárni az ügyemben, mi történik a közérdekű bejelentésemmel, panaszommal?
Abban az esetben, ha nem a Csongrád-Csanád VMKI, vagy az alárendeltségébe tartozó kirendeltségek az eljárásra jogosult szerv (nincs hatásköre, illetékessége a vizsgálatra), a panaszt vagy a közérdekű bejelentést 8 napon belül áttesszük az eljárásra jogosult szervhez vagy a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk az eljárásra jogosult szervekről, elérhetőségükről. Az áttételről a közérdekű bejelentőt, panaszost tájékoztatjuk.
Ha a Panasz tv. alapján a személyes adatok továbbításához hozzájárulás szükséges, azt megteheti a HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT kitöltésével és az pfbatenq.htlsryfmbytnyng@xngirq.tbi.uh címre való megküldésével.
Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT
7. Meddig nyújthatom be a panaszomat?
A panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónapon belül nyújthatja be panaszát. Ha a hat hónap már letelt, panasza kivizsgálása mellőzhető.
A Csongrád-Csanád VMKI elutasítja panasza érdemi kivizsgálását, ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.
8. Lehetséges, hogy mellőzik a közérdekű bejelentésem, panaszom kivizsgálását?
A Csongrád-Csanád VMKI mellőzheti a kivizsgálást:
- a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon panaszos vagy közérdekű bejelentő által tett ismételt panasz vagy közérdekű bejelentés esetében.
- ha a panaszában előadott sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított hat hónap már eltelt.
A Csongrád-Csanád VMKI mellőzi a kivizsgálást:
- ha a sérelmezett tevékenységről vagy mulasztásról való tudomásszerzéstől számított egy év eltelt.
- ha azonosíthatatlan személy tette a közérdekű bejelentést, panaszt.
9. Ki vizsgálja ki a közérdekű bejelentésemet, panaszomat?
A Csongrád-Csanád VMKI hivatala/ügyfélszolgálata végzi a közérdekű bejelentések, panaszok fogadását, a kapcsolódó ügyintézés koordinációját, a beadványozóval való kapcsolattartást.
A beadványok kivizsgálását az illetékes szerv, szakmai szervezeti elem végzi.
10. Mennyi idő alatt vizsgálják ki? Lehet határidőt hosszabbítani?
A Csongrád-Csanád VMKI hatáskörébe tartozó közérdekű bejelentést, panaszt 30 nap alatt kell kivizsgálni. A kivizsgálási határidő meghosszabbítható, erről a közérdekű bejelentőt, panaszost – az elintézés várható időpontjának és az eljárás meghosszabbodásának indokaival együtt – tájékoztatjuk.
11. Kapok tájékoztatást a kivizsgálás eredményéről?
A vizsgálat befejezésekor, a megtett intézkedésről vagy annak mellőzéséről, az indokok megjelölésével írásban tájékoztatjuk a közérdekű bejelentőt, a panaszost.
Nem foglaljuk írásba a tájékoztatást, amennyiben a panasz vagy a közérdekű bejelentés elintézéséről a panaszost vagy a közérdekű bejelentőt szóban, telefonon tájékoztattuk, aki a tájékoztatást tudomásul vette.
12. Ha magasabb szintre írok, akkor hamarabb kivizsgálják a bejelentésemet?
A közérdekű bejelentést, panaszt a magasabb szintű szerv minden esetben az eljárásra jogosult szervnek küldi meg kivizsgálásra. Eljárásra jogosult szerv, az a szerv, amelynek illetékességi területén tapasztalták a szabálytalanságot és jogszabály a kivizsgálásra hatáskörrel ruházta fel.
13. Mi történik, ha a kivizsgálás megállapította, hogy megalapozott a közérdekű bejelentésem, panaszom?
Ha a közérdekű bejelentés, a panasz alaposnak bizonyult (megalapozott) gondoskodunk:
- a jogszerű vagy a közérdeknek megfelelő állapot helyreállításáról, illetve az egyébként szükséges intézkedések megtételéről,
- a feltárt hibák okainak megszüntetéséről,
- az okozott sérelem orvoslásáról és
- indokolt esetben a felelősségre vonás kezdeményezéséről.
14. Hová lehet fellebbezni, ha nem értek egyet a kivizsgálás eredményével?
A Panasz tv. alapján folytatott eljárásban nincs lehetőség fellebbezésre.
A Csongrád-Csanád VMKI felügyeleti szerve: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
Az ügyfélszolgálati feladatokat az Ügyfélszolgálati Iroda látja el.
Ügyfélszolgálat elérhetőségei:
Telefonszám: (+36)-1/469-4347, (+36)-20/820-0089
E-mail cím: bxs.htlsryfmbytnyng@xngnfmgebsnirqryrz.tbi.uh
Postai cím: BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
1903 Budapest, Pf.: 314
Személyes ügyfélfogadás helye, ideje: BM OKF Ügyfélszolgálati Iroda (cím: 1149 Budapest, Mogyoródi út 43.), Kedden: 8-12 óra között a 446. irodában.
Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
levélcím: Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
1387 Budapest Pf. 40.
telefon: (06-1-) 475-7100
fax: (06-1-) 269-1615
Helye: Budapest V. ker. Nádor utca 22.
15. Érhet-e hátrány a közérdekű bejelentésem, panaszom miatt?
- A közérdekű bejelentőt, illetve panaszost – a 3. pontban foglaltak kivételével – nem érheti hátrány a közérdekű bejelentés, illetve panasz megtétele miatt.
- A közérdekű bejelentő vagy a panaszos személyes adatai a 3-4. pontokban felsoroltakon kívül, egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozhatóak nyilvánosságra.
- A közérdekű bejelentést, illetve panaszt tevő személyes adatai csak a bejelentés alapján kezdeményezett eljárás lefolytatására hatáskörrel rendelkező szerv részére adhatóak át, amennyiben e szerv annak kezelésére törvény alapján jogosult, vagy az adatai továbbításához a bejelentő egyértelműen hozzájárult Letölthető dokumentum: HOZZÁJÁRULÁSI NYILATKOZAT
- Ha nyilvánvalóvá vált, hogy a bejelentő rosszhiszeműen járt el, és ezzel bűncselekményt vagy szabálysértést követett el, másnak kárt vagy egyéb jogsérelmet okozott, adatai az eljárás kezdeményezésére, illetőleg lefolytatására jogosult szerv vagy személy részére átadhatóak. A bejelentő adatait egyértelmű hozzájárulása nélkül nem hozzuk nyilvánosságra.
További információ: Adatkezelési Tájékoztató