Tájékoztatás eljárási költség (eljárási illeték, igazgatási szolgáltatási díj) fizetési szabályairól
Egyes kérelemre indult közigazgatási hatósági ügyekért jogszabályban meghatározott esetekben eljárási költséget kell fizetni.
Az eljárási költségek közé tartozik:
- az eljárási illeték fizetés és az
- igazgatási szolgáltatási díj fizetés is.
1. Eljárási illeték fizetés szabályai:
Egyes kérelemre indult közigazgatási hatósági ügyekért az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvényben (a továbbiakban Itv.) meghatározott esetekben eljárási illetéket kell fizetni.
A közigazgatási hatósági eljárási illetéket az eljárás kezdeményezésekor az köteles megfizetni, aki az eljárás megindítását kéri.
Illeték mértéke: az illeték mértékét az Itv. szabályozza.
Eljárási illeték megfizetésének módja:
- papír alapú ügyintézés esetén:
Az illetéket – papír alapú ügyintézés esetén – illetékbélyeggel, vagy az eljárási illetékek megfizetésének és a megfizetés ellenőrzésének részletes szabályairól szóló 44/2004. (XII. 20.) PM rendelet 4/A. § (1) bekezdése alapján a Magyar Államkincstár által e célra létrehozott 10032000-01012107-00000000 számú eljárási illetékbevételi számlára történő átutalással kell befizetni.
Az átutalás során a befizetés azonosíthatósága érdekében a közlemény rovatban fel kell tüntetni az alábbiakat: ügyfél neve, székhelye vagy lakcíme, gazdálkodó szervezet adószáma, valamint ha már rendelkezik ügyszámmal, akkor a közigazgatási hatósági ügy számát, eljárás típusa (tűzvédelem, iparbiztonság, vízügy).
A közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő eljárási illeték megfizetésének tényét az alapeljárás iránti kérelem mellékleteként igazolni kell.
- elektronikus ügyintézés esetén:
Azokban az esetekben, melyek során a közigazgatási hatósági eljárás csak elektronikus úton intézhető (pl. ha az ügyfél gazdálkodó szervezet vagy önkormányzat), az eljárási illeték csak és kizárólag átutalással fizethető meg, melyet a Magyar Államkincstár által e célra létrehozott 10032000-01012107-00000000 számú eljárási illetékbevételi számlára történő átutalással kell megfizetni.
Az átutalás során a befizetés azonosíthatósága érdekében a közlemény rovatban fel kell tüntetni az alábbiakat: ügyfél neve, székhelye vagy lakcíme, gazdálkodó szervezet adószáma, valamint ha már rendelkezik ügyszámmal, akkor a közigazgatási hatósági ügy számát, eljárás típusa (tűzvédelem, iparbiztonság, vízügy).
A közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő eljárási illeték megfizetésének tényét az alapeljárás iránti elektronikus kérelem mellékleteként igazolni kell.
2. Igazgatási szolgáltatási díj fizetésének szabályai:
Egyes kérelemre indult közigazgatási hatósági ügyekért, jogszabályban meghatározott esetekben igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. Az igazgatási szolgáltatási díjat kizárólag átutalással lehet megfizetni.
Igazgatási szolgáltatási díj szabályai:
- tűzvédelmi hatósági ügyekben: az egyes tűzmegelőzési hatósági, szakhatósági eljárásokért és szolgáltatásokért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjról szóló 16/2012. (IV. 3.) BM rendelet tartalmazza;
- iparbiztonsági hatósági ügyekben: a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés hatósági eljárásaiban az igazgatási szolgáltatási díj fizetési körébe tartozó hatósági eljárásokról, igazgatási jellegű szolgáltatásokról és bejelentésekről, továbbá a fizetendő díj mértékéről, valamint a fizetésre vonatkozó egyéb szabályokról szóló 51/2011. (XII. 21.) BM rendelet tartalmazza;
- vízügyi hatósági ügyekben: a vízügyi és a vízvédelmi hatósági eljárások igazgatási szolgáltatási díjairól szóló 13/2015. (III. 31.) BM rendelet, valamint a környezetvédelmi és vízügyi hatósági eljárás során felmerülő egyéb eljárási költségekről szóló 72/2007. (IV. 17.) Korm. rendelet tartalmazza.
Az igazgatási szolgáltatási díjakat az Igazgatóságunk, illetve irányítása alá tartozó Kirendeltségeink hatáskörébe tartozó fenti hatósági/szakhatósági ügyekben a Csongrád-Csanád Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 10028007-00283597-00000000 számú előirányzat-felhasználási keretszámlájára kell utalni.
Az átutalás során a befizetés azonosíthatósága érdekében a közlemény rovatban fel kell tüntetni az alábbiakat: ügyfél neve, székhelye vagy lakcíme, gazdálkodó szervezet adószáma, valamint ha már rendelkezik ügyszámmal, akkor a közigazgatási hatósági ügy számát, az eljárás megnevezése rövidítve, valamint az eljárással érintett település megnevezése (pl.: pirotech. – Szeged, zenés táncos- Szentes, telepeng- Hmvhely. stb.)
A közigazgatási hatósági eljárásért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj megfizetésének tényét az alapeljárás iránti elektronikus kérelem/bejelentés mellékleteként igazolni kell.